Hoe kun je bezoekers het beste online verleiden om tot actie over te gaan? Uit onderzoek blijkt dat nuances in taalgebruik van grote invloed zijn op de activatie van websitebezoekers. Op welke manier moet je webteksten schrijven voor optimale verleidingskracht?
Wat is verliestaal?
De term verliestaal geeft aan met welke insteek de tekst is geschreven. Bij verliestaal wordt benadrukt wat iemand misloopt als hij niet tot actie overgaat. Naast verliestaal heb je winsttaal. Bij winsttaal wordt de nadruk gelegd op wat de lezer te winnen heeft.
Uit onderzoek blijkt dat bezoekers online het beste te verleiden zijn met verliestaal. Dit is vele malen effectiever dan winsttaal. Ik zal dit toelichten met een case.
Case van ConsumPsy
Wij hebben het effect van winsttaal en verliestaal getest op het aantal inschrijvingen voor onze nieuwsbrief. Eerst stond op de website een tekst in winsttaal boven het aanmeldformulier voor de mailing. In januari 2013 hebben we de tekst vervangen door verliestaal. Ondertussen werd gemeten hoeveel nieuwe aanmeldingen binnenkwamen voor de nieuwsbrief.
Resultaat
Er bestaat geen twijfel over het resultaat. Verliestaal is veel effectiever om bezoekers te verleiden om zich aan te melden voor de nieuwsbrief. In slechts 5 maanden tijd werd het aantal nieuwsbriefabonnees verviervoudigd dankzij de overstap naar verliestaal! Alleen dus door de tekst boven het aanmeldformulier van winsttaal om te schrijven naar verliestaal.
Waarom is verliestaal effectiever dan winsttaal?
Verliestaal is veel effectiever omdat het ons brein verleidt. Ons brein is namelijk onbewust ontzettend gevoelig voor mogelijk verlies. Als we worden blootgesteld aan potentieel verlies ontstaat de krachtige (maar onbewuste) neiging om dit verlies te voorkomen. In vaktermen wordt dit ook wel ‘loss aversion’ genoemd. De achterliggende gedachte is dat (mogelijk) verlies psychische stress geeft en dat willen we voorkomen. Hierdoor zijn we sterk gemotiveerd om in actie te komen.
In de case van de nieuwsbriefaanmeldingen op ConsumPsy.nl werd gebruik gemaakt van verliestaal. Hiermee werd het onbewuste brein verleid om tot actie over te gaan. Gelukkig was de oplossing voor het potentiële verlies eenvoudig: inschrijven voor de mailing. Doordat veel bezoekers onbewuste psychische stress wilden voorkomen, schreven véél meer mensen zich in voor de nieuwsbrief.
Online verleiden doe je met verliestaal
Je kan verliestaal natuurlijk breder inzetten dan bij een inschrijfformulier voor een mailing. Gebruik het ook tijdens conversie-optimalisatie testen voor bijvoorbeeld je:
- Call-to-action
- Titels boven je webtekst
- Metatitel en metadescription
- In je USP’s
Bekijk je website kritisch en bepaal waar je winsttaal kan omschrijven naar verliestaal en meet de resultaten met een A/B-test. Want je weet nu: verliestaal verleidt websitebezoekers sterker om in actie te komen dan winsttaal!
Wil je meer leren over online verleiden?
Check dan onze conversie optimalisatie cursus
Geef een reactie