Slimme productvolgorde zorgt voor hogere orderwaarde in webshop (2)

DEEL 2
De volgorde waarin je producten aanbiedt in je online shop, heeft grote invloed op de keuze van websitebezoekers. In het tweede deel van deze serie vertel ik hoe je met het decoy-effect bezoekers kan verleiden tot het kiezen van één van de duurste producten die je verkoopt. Hoe werkt het decoy-effect en hoe pas je het toe?

 

Wat is het decoy-effect?

Vrij vertaald is het decoy-effect het ‘afleidingseffect’. Je verleidt websitebezoekers tot een duurdere aankoop door ze bewust te verwarren door een onaantrekkelijk product (in prijs/kwaliteit verhouding) toe te voegen. Dit product vormt de ‘afleiding’ en zorgt ervoor dat de voorkeur van een websitebezoeker onbewust verschuift naar een duurder product, omdat ze hierbij meer waar voor hun geld krijgen.

Let op
Je voegt het ‘onaantrekkelijke’ product niet toe met het doel om het te verkopen, maar wél om bezoekers te verleiden om een duurder product te kopen.

 

mp3-speler decoy effect

Voorbeeld
decoy-effect

Een online aanbieder van elektronica verkoopt onder andere mp3-spelers. Momenteel biedt hij deze als volgt aan:

Huidige situatie

Optie A Optie B
Opslagcapaciteit 2 GB 4 GB
Prijs € 25,- € 39,-

 

mp3 decoy effectToevoegen decoy-effect
Wanneer je het decoy-effect toepast creëer je een asymmetrische situatie die wordt gedomineerd door optie B. Je wilt immers dat websitebezoekers het duurste product bestellen. Hieronder voegen we daarom een decoy-optie toe. Optie B is maar iets duurder dan de decoy-optie, maar heeft veel meer opslagcapaciteit. Door het toevoegen van de ‘onaantrekkelijke’ decoy-optie als afleiding, zijn veel meer websitebezoekers geneigd te kiezen voor de duurste mp3-speler. Hierbij krijgen ze immers pas echt waar voor hun geld.

Situatie met decoy-effect

Optie A Decoy-optie Optie B
Opslagcapaciteit 2 GB 3 GB 4 GB
Prijs € 25,- € 37,- € 39,-

 

Meer omzet dankzij het decoy-effect

Het is de moeite waard om bewust de productvolgorde en het aantal productenvariaties per product te bekijken. Door het toevoegen van een decoy-optie kan je op een simpele manier bezoekers online verleiden om te kiezen voor een duurdere productvariant. Dat is toch snel verdiend!

 

Wil je meer leren over online verleiden?

Check:   training converise-optimalisatie websites

Getagd met , , , , ,
Geplaatst in BLOG: Conversie tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*